Malaysia – Dalam upaya mempererat tali silaturahmi serta memperpanjang tali persaudaraan dato-dato serumpun di empat negara, Indonesia, Malaysia, Singapura dan Fhilipina, ketua umum Intan Bersatu Warisan Budaya Melayu Kerajaan Riau Lingga, Dato’ Johari, menggelar pertemuan istimewa di Kediaman Dato Zaiton Dato Utusan Malaysia yang juga pengusaha pertanian gaharu ternama di Malaysia, di jalan Amunuddin Baki 2 Seremban Negeri 9 Malysia,  pada Ahad (17/03/2019).

Dato’ Johari

Dato’ Johari yang Juga salah satu President Pertubuhan Dato-Dato Riau Lingga Malaysia Singapura Filipina, mengatakan, pertemuan dato-dato negeri serumpun yang mereka gelar, tidak hanya sekedar pertemuan silaturahmi, namun menyelaraskan visi dan misi mereka agar tercipta peningkatan kerjasama diberbagai bidang.

“Selain mempererat hubungan antar sesama, kita juga saling tukar pikiran dalam pengembangan budaya-budaya khususnya budaya Melayu, keagamaan, juga dibidang sosial dan ekonomi,’ kata Dato’ Johari.

Sedikitnya lima puluh peserta yang terlibat dalam perundingan negeri serumpun tersebut yang berhasil menciptakan satu kerjasama terutama pada kegiatan road show, berupa ‘Malam Amal Budaya Dan Sosial’.

“Malam Amal Budaya dan Sosial itu, nantinya berupa kegiatan amal budaya, yaitu memberikan santunan kepada anak-anak yatim dan kaum duafa. Seperti yang ada diwilayah Kepulauan riau, muali dari Batam, Bintan, Tanjungpinang, Lingga, dan wilayah kabupaten Kabupaten karimun,” tambah Dato’ Johari.

Pertemuan-Dato-Dato-Negeri-SerumpunDato-dato tersebut, salahsatunya sebagai pendiri Warisan Budaya anak Negeri Riau Lingga dan Dato’ Siska Mohd Noor, YM Dato’ Dr Raja Faizal, YB Dato’ Asnah Dewan Perwakilan Rakyat, sangat mengapresiasi acara tersebut.

“Di dalam pertemuan ini juga Pertubuhan dato-dato di empat negara ini, telah sepakat akan bekerjasama. Kita juga nantinya akan menghadirkan penceramah dan artis dari Malaysia InshaAllah kegiatan  ini akan di laksanakan selepas pertemuan Dato-Dato Riau lingga Di batam,” kata Dato’ Johari

Ucapan terima kasih kepada dato dato 4 negara  atas dukungan nya semoga apa yang kita cita cita kan akan berjalan dengan baik..Amin.*